Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
Wat is het verschil tussen Koolteer en bitumenverf?
‘Vroeger’ werd koolteer (ook wel steenkoolteer genoemd om dat het afkomstig is uit steenkool) veel gebruikt vanwege zijn beschermende eigenschappen. Sinds ongeveer 1998 is het echter een verboden product in Europa. Dat is ook niet zo gek, want koolteer is zeer kankerverwekkend. Dat komt door de zogenaamde PAK’s die deze teer bevat. Koolteer had wel een aantal erg gewaardeerde eigenschappen. Is er dan wel een alternatief?
Koolteer: wat was dat een superproduct!
Vroeger werd koolteer gebruikt voor het verduurzamen van houten constructies, zoals palen in de grond, schuttingen, schuren, onderwaterdelen van schepen en ondergrondse tanks. Koolteer gaf een ZEER goede bescherming tegen verrotting en was ook nog eens goedkoop. Carbolineum is familie van koolteer en heeft grotendeels dezelfde eigenschappen. Het is alleen wat dunner en bruiner van kleur. Op onderwatergedeeltes van schepen werd koolteer gebruikt om ‘aangroei’ te voorkomen: het hechten van algen en schelpen op de romp. Een beter product was er eigenlijk niet op de markt voor deze toepassingen.
Bitumenverf: de logische vervanger van koolteer
Sinds het verbod op koolteer is er gelukkig wel een vervanging die beter is voor het milieu: bitumenverf. Bitumen komt voort uit aardolie. Bitumenverf is een waterdicht en plastisch product met een groot hechtend vermogen, dat zelfs al meer dan 2000 jaar geleden werd gebruikt voor het waterdicht maken van bijvoorbeeld daken. Het is niet kankerverwekkend en is net zoals koolteer zwart van kleur. Ook qua prijsstelling is het vergelijkbaar met koolteer. Na droging is bitumenverf onschadelijk voor mens, dier en milieu.
Niet aangroei werend
Een nadeel van bitumenverf ten opzichte van koolteer is dat bitumenverf niet de aangroei werende werking heeft. Voor zeeschepen is dat dan vaak ook een probleem. Wel is bitumenverf volledig zuur-, base- en waterbestendig. Dat maakt het product dan ook zeer geschikt voor ondergrondse toepassingen, zoals het beschermen van bijvoorbeeld palen en tanks in de grond. Ook wordt bitumenverf gebruikt voor mest of veevoeder silo’s vanwege de zuurbestendigheid. Voorbeelden van bitumenverven zijn Bielzenzwart, Zwarte Teer, Black Varnish, Bitop ijzerlak, Silolak en Scheepsteer. Ook Bruinoleum, de vervanger van Carbolineum, is een bitumenproduct.
Komend jaar gaan we ons huis grondig verbouwen. Plan is om tijdelijk in een voormalige champignonloods te gaan wonen. De muren waren wit gekalkt, maar daaronder lijkt een laag koolteer te zitten. Is er een niet te dure oplossing om de muren te schilderen? De kalkverf hebben we afgespoten met de hogedrukreiniger, maar de teer gaat daarmee niet weg.
Omdat koolteer kankerverwekkend en dus zeer slecht voor de gezondheid is kun je je afvragen of het wonen in deze loods verstandig is. Het verwijderen van deze teer is ook gevaarlijk voor de gezondheid. Het overschilderen van koolteer is niet mogelijk. Verf hecht niet of slecht op koolteer en er zullen bepaalde stoffen uit de teerlaag door de verflaag heen trekken.
Dat kan met Afinol Zwarte Teer. Anders dan de naam doet vermoeden is dit geen teer, maar een bitumenverf.
Ik ga bakken maken voor in de moestuin. Kan ik dan bitumenverf gebruiken voor het onderste deel van de houten bakken dat in de grond staat en lijnolie voor het hout dat er bovenuit komt? Welke soort bitumenverf raad je me aan en is dit ook gezond voor de bodem? Dank je wel!
Ja dat kan prima. Ik adviseer OAF Zwarte Teer te gebruiken, dit is een bitumenverf. Bitumenverf is na droging niet schadelijk voor mens, dier of milieu. Bijna alle wegen en daken in Nederland (en daarbuiten) zijn van bitumen ;)
Succes!
Bitumenverven zijn niet UV bestendig en daarom minder geschikt voor boven de waterlijn. Het hardt wel uit en blijft niet plakkerig.
ok ga het hele jaar naar zout water en moet om de 5 jaar opnieuw teren.
ik doe al 15 jaar de bitumenteer onder de boot en ben er zeer tevreden over.
met de 20 ieter die ik dan heb kan ik mijn boot ruim 2 keer rond.
veel succes ermee.
adri
Ja dat kan prima. Maar weet je zeker dat je koolteer bedoelt? Koolteer is namelijk niet meer verkrijgbaar.
Blijft deze geur, of trekt deze spoedig weg?
Vroeger had men teer op basis van koolteer. Koolteer heeft een specifieke geur die niet meer weg trekt. Omdat koolteer al 20 jaar verboden is in Nederland wordt nu "teer" gebruikt op basis van bitumen. <a href="https://www.verfbestelsite.nl/zwarte-teer-bitumenverf.html" target="_blank" rel="nofollow">Zwarte teer op basis van bitumen</a> is na droging geurloos.
Indien u net zoals <a href="https://www.verfbestelsite.nl/bielzenzwart.html" target="_blank" rel="nofollow">bielzenzwart </a>weer een dekkende zwarte kleur wenst dan adviseer ik <a href="https://www.verfbestelsite.nl/systeemverf.html" target="_blank" rel="nofollow">systeemverf </a>in de kleur RAL 9005 (zwart) aan te brengen. Systeemverf is een dekkende verf. De bielzenzwart dient dan wel eerst volledig verwijderd te worden.